![]() The living room |
|
||||||||
|
Dromen
bouw jezelf 3
|
|||||||||
|
|||||||||
| Weer
aan de wieg In de jaren negentig blijkt dat Clemens toch nog regelmatig aan dat brommertje van vroeger denkt. Eigenlijk wil hij wel weer zoiets doen. Maar dan moet het wel weer een echte ´Clemens´ worden. Dus: een Batavus Super Sport van 1959 verbouwen volgens het recept van vroeger. Dat huidige restaurateurs gruwen bij de gedachte aan het verbouwen van brommers, daar heeft Jansen geen aandacht voor, net als vroeger. Ach, hij begrijpt het wel, maar reacties als: ´nu je het zegt, ik deed altijd...´ betekenen dat hij toch ook medestanders heeft. The Clemens 2 In the 90' Clemens remembers the old motor. In fact, he wants to build again an ideal motor. But, it has to be again a combination of the Batavus Super Sport of 1959, with the same process as in the old days. Current day restaurators are dismayed by the thought of revising an motor to be different from the original model. Ons blad Bromfiets was nog niet aan de wederopstanding begonnen, dus het was een stuk lastiger om te zoeken naar oude brommers. Bovendien zocht Jansen eigenlijk geen brommer; onderdelen was het doel van de speurtocht. Hij wist namelijk al vrij nauwkeurig hoe het project eruit zou gaan zien. Het blad van ´De gevleugelde Fiets´ stond vol met kleine advertenties, en gedurende acht, negen jaar werden de zo gewenste onderdelen bij elkaar gesprokkeld. Ook bij het bewandelen van deze weg had Clemens weer een duidelijke visie. Our magazine (Bromfiets) hadn't started it's resurrection yet, so it was difficult to search for motors. Besides, Mr Jansen wasn't looking for a motor; motor parts were the objective of the search. He already knew how the project would be (still had photo's of the old clemens). The magazine "the wingend bike" had several advertisments, and during eight or nine years he obtained the needed parts. In this case a clear idea : the endresult paid of.. Als je nu een brommer koopt is hij of heel mooi en origineel of er is niks mee te beginnen, zo slecht. Of het frame van ´59, ´60 of ´61 is maakt niet uit, die zijn toch gelijk. Ook de tank is waarschijnlijk een jaartje jonger dan die van de ´Clemens 1`. Uiteraard werd als een van de eerste handelingen weer een wieg gemaakt. Whenever one buys a motor it is extremly nice and original or their isn't much of it left, and in terrible condition. Fortunately, whether the frame is from 1959, 1960 or 1961 doesn't matter. They are exactly the same. The same goes for the tank. Deze keer ging de brommer-bouwer verder dan vroeger om het ideaalbeeld nog sterker te accentueren. Zo werden de binnenpoten van de voorvork ingekort om een mooie lage ´look´ te krijgen. Vanzelfsprekend werden de stalen bussen over de voorvork vervangen door ´sportie-ve´ harmonicarubbers. De beplating van het koplamphuis werd ingekort. Het mocht wel een Batavus-uitstraling hebben, maar niet te volumineus zijn. Ook nu werd er weer een slank voorspatbord gebruikt, waarbij gewone trapfietsen de steunen mochten leveren. Akelig precies werden die zo vermaakt dat het lijkt of ze altijd al motorisch voortbewogen werden. But this time around the motor-builder went further then previous time For Example, the forefork has been decreased to obtain a lower look. With uncanning precision al parts were revised so it seemed like the motor has always looked this. |
|||||||||
|
Bromfietsmuseum |
|||||||||