Detail Clemens 2
   
 
   




Dromen bouw jezelf 2

  




















      Motormuseum
      
vorige / volgende
Méér dan hakken en zagen
Eerste deel van de missie geslaagd! Nu het vervolg. Want dit moest nou eens een hele echte sportbrommer worden. Degelijk zijn, het kenmerk van Hollandse brommers, was één ding; mooi is nog wat anders... Een ´echte sportbrommer´ had bijvoorbeeld een wieg onder het frame, een smalle buddy en slanke spatborden. Italië was nog niet zo lang in beeld als leveran-cier van fraaie ranke sportbrommers en bovendien was het kopen van een nieuwe brommer niet meteen de eerste optie. Daarnaast waren die Italianen zo slordig afgewerkt. Als je nou eens de kwaliteit van een Batavus zou kunnen combineren met de flair van zo´n sportmachine...

More than an ordinary restoration..
First part of the mission succesful! Now the next part. The plan is to transform the machine in a genuine unique sportsmotor. Beeing robust, the trade of Dutch motors, is one thing; But the design is standard. To create something Unique requires a different approach. A "Real sportmotor' has to have cradle under the frame, a small buddy seat. Italie has just started to supply slender sportmotors. Furthermore the purchase of a new motor for parts isn't an option. What if we combine the quality of a Batavus with the slender parts of a sportmotor?


De bonte kleuren van Batavussen waren niet ´strak´, en dat ´moet´ wel. Jansen werd in het geheel niet tegengehouden door originaliteitsvraagstukken en ging met zijn pas verworven transport-middel aan het werk. Uit stukken betonijzer werden twee frame´buizen´ gebogen. Die werden keurig onder het bestaande frame gebout. Dat ze geen dragende functie hadden deerde niet; het zag er goed uit, en dáár ging het om. De diepe spatborden waarom Batavus zo bekend was moesten er ook aan geloven. Met heel veel geduld werden de inzetstukken van het achterspat-bord eruit gepeuterd.

The colours of the Batavus weren't smouth, but they would have to be. Jansen wasn't held back and started working on his motor.


De felsranden werden weggewerkt, en dáár hadden ´we´ een strak ´Itali-aans´ achterspatbord. Snel en sportief. Voor werd dezelfde truc uitgehaald. De kleur moest een ingetogen strak zilvergrijs worden. De motordeksels van het ILO blok werden glimmend opgepoetst. De brommer was nu niet meer origineel, maar hij voldeed perfect aan wat Clemens als De Ideale Sportbrommer zag. Als we de foto bekijken zien we dat er meer aan de hand is dan het lompe hakken en zagen dat zo gewoon was in die periode. Die eerste ´Clemens´ zag er gewoon goed uit. Natuurlijk reed hij er jaren met veel plezier op rond, tot de brommer in de vergetelheid raakte. Uiteindelijk bedenkt bijna niemand in de jaren zestig dat hij of zij later nog eens ´terug´ zal kijken. Het autootje kwam, en de rest van het verhaal kan iedereen makkelijk zelf invullen.


The restauration is taking shape. Based on Italian curves and Ducth 'Batavus' reliabilty. The colour was decided to be silver / grey. The motor should be an ILO engine. The original motor was no more, but it complied perfectly with what Clemens saw as the ideal motor. The first Clemens was finished. After years of fun it was traded for a car and the rest of the story can be imagined.


  

Bromfietsmuseum

   
Nieuws
 
 G50 Matic
 
 V Twin
   Verbeterde
     2 cylinder

   Nieuwe motor

   CODA
   Koningsdag
   Cabauw
   Veteranentreffen
   TS50 /M50 Motor  
   
New Monark  
   Monark              
   Twin engine  
   Kickstarter   
    

   
afbeeldingen
   JLO collection

   
JLO pictures
   JLO scans
   Motoren/Engines

   artikelen
   JLO dreams
   Supersport JLO M50
   Revamped JLO G50
   Woerden 2003

   Voorraadkast 1
   Voorraadkast 2


 
  Fischer Technik
   Links
   Feedback