De eerste Clemens
The first ILO
   
 
   




Dromen bouw je zelf 1

 

















         motorblok Clemens 2
         Close up
vorige / volgende
Nederlandse Tekst = Dutch tekst
Engelse Tekst = English tekst

Als we bij Clemens Jansen in Schoonhoven de huiskamer binnenkomen is meteen de toon duidelijk gezet: een papieren envelopje onder het rubber van de standaard en een keurig wit laken over de hele brommer. Maar hij staat wel binnen, om dat ook te blijven. Buiten fotogra-feren is er niet bij: het miezert en dan wordt de brommer nat...


We enter the home of Clemens Jansen in Schoonhoven, and immediately the tone is set: A paper envelop under the rubber of the standard and a clean white sheat on the motor. But is does stand indoor, to stay there. It is raining outside, so an outdoor photoshoot is out of the question: the motor would get dirty...

Dat betekent allemaal palletjes, steuntjes, priegeltjes en fijne constructies. Alles moet perfect lopen, anders doet zo´n machine het niet. Deze akelige precisie zien we terug in de brommer die onder het laken uitkomt. Zo gladjes afgewerkt, zo mooi vormgegeven, zo tot in detail verzorgd. En toch is dit eigenlijk de Batavus ´Clemens 2´.


This means that he has experience with technical constructions. Everything has to be just perfect, or else the machines won't function. This uncanning precision is clearly visible when the motor is revealed from under the sheat. Extremely smooth craftmanshop, every detail carefully restored. And yet, this is the 2nd Batavus, nicknamed the "Clemens 2"

Aftroggelen
Op 16 jarige leeftijd had hij zijn zinnen gezet op een Batavus Super Sport van 1959. Om die te krijgen werd een weg bewandeld die nu goed is voor een meewarige glimlach, maar die in 1963 bittere ernst was. Iemand uit de buurt had zo´n Batavus. Geld was niet voorhanden, dus ruilhandel zou uitkomst kunnen brengen. Een LP (langspeelplaat, zo´n zwarte schijf voor op de pick-up dus) uit de collectie van broerlief stond warm in de belangstelling bij de eigenaar van de toen al wat oudere sportbrommer. Clemens troggelde die plaat van zijn broer af en leverde hem meteen in, zodat hij met zijn felbegeerde brommer naar huis kon.

Barganing
At the age of 16 he wanted a Batavus Super Sport from 1959. To aquire this, a cunning plan was devised. Although, back in 1963 it was. Somebody in the neighbourhood had such a Batavus. Money was scarse, so a trade was suggested. An LP (Predecessor of the CD) from the collection of a brother was offered to the owner of the Batavus. Clemens made the trade and rode home the proud owner of a Batavus.



  

Bromfietsmuseum

   
Nieuws
 
 G50 Matic
 
 V Twin
   Verbeterde
     2 cylinder

   Nieuwe motor

   Koningsdag 2017
   Koningsdag 2016
   Koningsdag 2015
   Koningsdag 2014
   Koninginnedag 2013
   Koninginnedag 2012
   Koninginnedag 2011
   Veteranentreffen2010
   Koninginnedag 2010
   Mopetta 
   Koninginnedag 2009
   TS50 /M50 Motor  
   
Koninginnedag 2008
   Nieuwjaar 2008

   Koninginnedag 2007   
   
New Monark  

   Monark              
   Twin engine  
   Kickstarter   
    

   
afbeeldingen
   JLO collection

   
JLO pictures
   JLO scans
   Motoren/Engines

   artikelen
   JLO dreams
   Supersport JLO M50
   Revamped JLO G50
   Woerden 2003

   Voorraadkast 1
   Voorraadkast 2


 
  Fischer Technik
   Links
   Feedback